Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 75
74 Claudam nunc oculos, aures obturabo, avocabo omnes sensus, imagines etiam rerum corporalium omnes vel ex cogitatione mea delebo, vel certe, quia hoc fieri vix potest, ilias ut inanes & falsas nihili pendam, neque solum alloquendo, & penitius inspiciendo meipsum paulatim mihi magis notu ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 77
76 124) P. Nat 0 r p, Hermann Cohens philosophische Leistung unter dem Geschichtspunkte des Systems, Berlin, Reuther &: Reichard, 1918, pg. 29 V.V. 125) E. V 0 n Ast e r, a.art. , pg. 15-23. 126) H. Ri c k e r t, Das Eine, die Einheit und die Eins 2, Tübingen, J. C. B. Mohr (P. Siebeck) , 192 ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 76
75 99) Zie boven, pg. 16. 100) A. K. Rog ers, English and American Philosophy since 1800. A critical survey, New Vork, The Macmillan Company, 1922, pg. 64-86, vooral 77-79. 101) Z'n critiek op Hegel vooral in het derde hoofdstuk van z'n werk: Ad 0 I f T ren del en b u r g, Logische Untersuchungen ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 74
73 geschichte des deutschen Protestantismus, Giessen, A. Töpelmann, 1910, pg. 23 v.v. 54) Dit vergeet tot m'n verbazing Ge 0 r g Las s 0 n, wanneer hij, Kant-Studien Bnd. XXX, Berlin, R. Heise, 1925, pg. 198, m'n vroegere verdediging van deze stelling de vraag voorlegt: "wie sich die Grundlehre d ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 73
72 21) Dr. A. K u y per, E Voto Dordraceno, Toelichting op den Heidelbergschen Catechismus, I, Amsterdam, Pretoria, Potchefstroom, v.h. Höveker en Wormser, 1904, pg. 320. 22) Zoo meer Th. Za h n, Das Evangelium des Johannes, 3 und 4 Leipzi g, A. Deichert, 1912, pg. 555. 23) Plo tin u s, Enneades, ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 60
59 men slechts technisch gebruik en wetenschap der energie onderscheidt. In dit aIles verdedigt Ri c k e r t meeningen, voor welke in de Marburger school al evenmin plaats is als voor de fundeering der natuurwetenschap en door haar van het "Sein" in het "Sollen", waarin wel het scherpst het versc ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 32
31 vroeg, dat gelooven was: aanvaarden en dat er voor 'n Christen meer aan te nemen viel dan alleen waarheid. Nu kon men loochenen eenig waarheidsmoment in deze "schatten van Christus" aan te treffen, maar dat treft men niet aan op de lijn die naar de Reformatie voert. Wel echter de veronachtzami ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 41
40 het laatste behoort ook wat hij weet omtrent zich zelf: het is dus geheel het object der waarneming, innerlijk en uiterlijk samen. Dat object is - op dit voorstellingsstandpunt volkomen terecht - de ruimte, het zich richten op dit als oer-substantie gedachte object beschiedt met zoo algeheele ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 63
62 bewijst nog niet dat de phaenomenologie los is van de psychologie of de beschreven logos van de ratio. Want wel onderscheidt Hu s ser I bij de kennis den psychischen samenhang, het verband in den stand van zaken die gekend wordt, en den logischen samenhang. Maar dit drieledig schema moge ook m ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 27
26 anders dan in verband met den grond van z'n' heilsverwachting, met God: " Geloof in God" is dan ook iets anders dan: "geloof, dat Hij bestaat", al is natuurlijk het tweede bij het eerste ondersteld, zal dit althans niet tot den rang van autosuggestie worden verlaagd. Oe/ooven} dat duidt in eer ...